Normal_leraar_vo

AMSTERDAM – Vorige week is de eerste lichting hbo-docenten begonnen aan de master-opleiding MEBIT (Master of Evidence Based Innovation in Teaching), een initiatief van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), de Universiteit Maastricht (UM) en de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Docenten behalen met deze opleiding een onderwijskundige mastergraad, leren om onderzoek te doen en om ‘evidence based’ te werk te gaan. Het is de bedoeling dat de docenten met deze kennis en onderzoeksvaardigheden een bijdrage gaan leveren aan de onderwijskwaliteit van de hbo-instellingen waar ze les geven.

Aan deze pilot doen 13 docenten vande Hogeschool van Amsterdam (HvA) mee, afkomstig van verschillende domeinen, evenals collega’s van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). De master draait om ‘evidence based practice’: docenten leren om onderwijspraktijken te baseren op wetenschappelijk onderzoek.

“In het onderwijs vinden veel interventies plaats. Het is niet de bedoeling dat iedereen dit alleen op eigen intuïtie doet, maar dat dit vooral ook gebeurt op basis van onderzoeksresultaten,” licht directeur Onderwijs en Onderzoek Marcelle Peeters toe.

Omdat de docenten afkomstig zijn uit verschillende disciplines, maakt dit kennisuitwisseling en verbinding interessant. “We hebben meteen gemerkt dat we zoveel van elkaar kunnen leren. Iedereen heeft vanuit zijn eigen visie een onderzoeksvraag geformuleerd, dat vind ik al heel inspirerend, en straks leren we ook van elkaars resultaten,” aldus Marjolein van Vlaanderen, docent Sportmarketing bij Economie en Management.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen