Normal_computer__computers_pc

DEN HAAG - Wat zijn de standpunten van politieke partijen als het gaat om ICT in het onderwijs en het onderwijs in de 21e eeuw? Deze vraag stond centraal tijdens een door Kennisnet georganiseerde webconferencing waarin leerlingen uit het voortgezet onderwijs politici (PvdA, VVD, D66, SP, PVV, CDA) het hemd van het lijf vroegen. De meeste politici vinden dat leraren op het gebied van ICT beter moeten worden opgeleid.

Hoewel er verschillend over wordt gedacht, onderschrijven de meeste politici het nut en de noodzaak van ICT in het onderwijs. Zo gaf Paul van Meenen (D66) aan dat ICT de leraar kan ondersteunen, omdat het lesstof bereikbaar en aantrekkelijk kan maken. Harm Beertema (PVV) is van mening dat het onderwijs nog te veel op de oude leest is gestoeld en dat leerlingen hierdoor tekort wordt gedaan. Michel Rog (CDA) benadrukt dat ICT bepaalde processen goed inzichtelijk kan maken en dat het de leraar ook ruimte kan geven om stof een-op-een met leerlingen door te nemen terwijl andere leerlingen op hetzelfde moment verder kunnen leren.

Tanja Jadnanansing (PvdA) vindt zelfs dat onderwerpen als ‘mediawijsheid’ en ‘burgerschap’ even belangrijk zouden moeten zijn als rekenen en taal. Manja Smits (SP) vindt het vooral belangrijk dat leraren hun scholieren weten te boeien: met of zonder het gebruik van ICT.

Kennisnet organiseert elke maand een editie van Politiek Dichtbij met verschillende politici en scholen. De volledige debatten zijn te zien op de website van Kennisnet.

Via persbericht Kennisnet


 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres