Normal_logopedie_taal_tos_taalontwikkeling_speciaal_onderwijs

Voor veel scholen met nieuwkomers een dilemma: eigen taal of niet? Vaak wordt gestimuleerd dat nieuwkomers zoveel mogelijk Nederlands met elkaar en de andere medeleerlingen spreken. Communiceren in de eigen taal is op verschillende scholen zelfs verboden. Onderzoek wijst daarentegen uit dat het gebruiken van de moedertaal juist ondersteunend werkt in de leerontwikkeling van kinderen. Dat meldt de CED Groep.

 

Hoe kunnen scholen hiermee omgaan? En hoe kan een school omgaan met het stellen van doelen en leerlijnen aan nieuwkomers? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens gratis netwerkbijeenkomsten in Rotterdam voor leraren. Aanstaande woensdagmiddag 11 oktober vindt voor de regio Zuid-Holland/Zeeland, in Rotterdam de eerste van deze bijeenkomste plaats, onder de naam ‘Nieuwkomers’. Zeer interessant voor scholen die werken met nieuwkomers en behoefte hebben aan nieuwe inzichten. Deze netwerkbijeenkomst is de ideale gelegenheid voor leerkrachten om ervaringen te delen met collega’s.

Tijdens de bijeenkomst staan verschillende actuele onderwerpen met betrekking tot het onderwijs aan nieuwkomers centraal. Naast het taaldilemma, wordt ook het werken met leerlijnen belicht. Hoe te gebruiken op school? En wat leveren ze op voor de leerlingen? Actuele en nieuwe informatie wordt gedeeld en men gaat deze middag direct actief aan de slag met de besproken thema’s.

De Netwerkbijeenkomsten ‘Nieuwkomers’ in deze regio worden georganiseerd door het LOWAN (Ondersteuning Onderwijs Nieuwkomers) en de CED-Groep (onderwijsadviesorganisatie). Inschrijven voor de netwerkbijeenkomst kan via de volgende link: https://www.lowan.nl/primair-onderwijs/organisatie/professionalisering-2/zuidhollandzeeland/. Meer inhoudelijke informatie is de vinden op website van de CED-Groep.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids