Normal_vrouwen__opleiding__college__cursus__hoger_onderwijs__hbo__uni

In een steeds veranderende wereld hebben onderwijsinstellingen voortdurend te maken met nieuwe dreigingen die vragen om creatieve oplossingen. Cybercrime, hacken, misbruik persoonsgegevens, spionage zijn voorbeelden van dit soort dreigingen en risico’s. Maar denk ook aan zorgwekkend gedrag van studenten of niet-integer gedrag van personeel of manager. Minister Bussemaker opent maandag het congres over integrale veiligheid in het hoger onderwijs. Tijdens dit congres krijgen bestuurders en medewerkers inzicht in de aanpak om veiligheid en openheid te combineren. Dat meldt Vereniging Hogescholen.

Zijn onderwijsinstellingen voorbereid op de risico’s van cyberincidenten? Welke prioriteiten worden gesteld en hoe kunnen veiligheidsmaatregelen gecombineerd worden met het open karakter van het onderwijs? Hoe om te gaan met mensen, procedures en informatievoorziening? Wat valt te leren van incidenten? Zijn vragen die tijdens het congres aan bod komen.

Het congres wordt georganiseerd door Integraal Veilig Hoger Onderwijs om integrale veiligheid bij bestuurders in het hoger onderwijs te promoten. Tijdens dit EU-geassocieerde congres krijgen bestuurders inzicht in de Nederlandse aanpak om veiligheid en openheid te combineren. Het unieke van deze aanpak is de integrale benadering. Instellingen werken daarbij samen op de thema's zorgwekkend gedrag, cybersecurity, crisismanagement, privacy en integriteit.

Het programma Integraal Veilig Hoger Onderwijs (IV-HO) ondersteunt hogescholen en universiteiten bij het bieden van een veilige en integere werk- en leeromgeving voor studenten en medewerkers. In het netwerk Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs werken instellingen samen aan het verzamelen en ontwikkelen van instrumenten, om zo grip te krijgen op incidenten en veiligheidsrisico’s.

© Nationale Onderwijsgids