Apps in de gymles, foto: Twitter @Windesheiminfo

Ogenschijnlijk staat het in schril contrast met elkaar: achter je tablet kruipen of je gymschoen strikken. Het valt echter uitstekend met elkaar te combineren, zo blijkt uit onderzoek. Het lectoraat Bewegen, School en Sport onderzocht dit in het project ‘Digitalisering in de gymles’ (2013-2014) en presenteerde de onderzoeksresultaten in twee eerdere edities van Van tikken naar taggen. De derde editie betreft een update van nieuw onderzoek. “Want met instructieapps en digitaal spelinzicht verrijken we onze bewegingslessen”, aldus de onderzoekers: “Het is zonde geavanceerde apparaten, zoals smartphones, onbruikbaar in bakjes te laten liggen, als er zo veel gebruikopties zijn.” Dit meldt hogeschool Windesheim.

Verder onderzoek naar digitalisering in bewegingsonderwijs en het spanningsveld ertussen blijft dus van belang of zoals lector Ivo van Hilvoorde dit verwoordt: “Steeds meer gymleraren gebruiken tablets, we zien dat het kansen biedt om motorisch leren te verbeteren. Maar het is vooral niet de bedoeling dat een kind, volgehangen met technologie, niet meer aan bewegen en spelen toekomt.” Voorbeelden van nieuw onderzoek zijn ‘Terugkijken met een tablet’ (NWO) en ‘Het oog van de meester’ (Innovation Challenge 2015). In dit laatste project van VU-onderzoeker en Calo-docent John van der Kamp werkt men aan een app, waarmee studenten leren kijken en oordelen zoals de ervaren gymdocent dat doet. Ook is er ervaring opgedaan met eerder ontworpen apps: die zijn in de praktijk getest en verbeterd.

Met de derde editie van het symposium Van tikken naar taggen op woensdag 30 maart 2016 willen het lectoraat Bewegen, School en Sport en de Calo van Windesheim gezamenlijk opnieuw een impuls geven aan het thema ‘digitalisering in het bewegingsonderwijs’ en nieuwe inzichten delen met de praktijk. De keynote ‘Trending topics in motorisch leren’ wordt verzorgd door dr. John van der Kamp en in het gloednieuwe zwemanalyseLAB vinden demonstraties plaats van lopend onderzoek. Het event is dit keer zo opgezet dat er plek is voor zowel ‘early adopters’ uit de eerdere edities van het symposium als voor enthousiaste starters die nu pas kennismaken met digitale (gym)leermiddelen. Meer informatie en aanmelden via windesheim.nl/agenda.

© Nationale Onderwijsgids