Normal_kinderen2345

Veelvuldig en langdurig zitten is erg ongezond. Recent wetenschappelijk onderzoek maakt steeds duidelijker dat meer bewegen niet alleen goed is voor onze fysieke gezondheid, maar ook leidt tot een beter functionerend brein. Dat geldt zeker ook voor schoolgaande kinderen. Twee of drie gymlessen per week bieden onvoldoende compensatie voor het vele zitten in de klas. Is bewegend leren ín de klas de oplossing? En zo ja, hoe pak je dat aan? Die vragen staan centraal in een seminar op dinsdag 10 november bij EromesMarko in Wijchen. Dat meldt Innofun.

Het seminar is bedoeld om inspiratie op te doen en om kennis, ervaringen en ideeën te delen over hoe docenten meer beweging op school en in de klas vormgeeft. De focus ligt hierbij op drie vormen van bewegend leren: bewegend leren, waarbij de beweging geen expliciete aandacht vraagt. Denk aan werken aan statafels. Bewegend leren door werkvormen te gebruiken waarbij de leerlingen moeten lopen, bukken en springen. En bewegend leren, waarbij er een relatie is tussen de beweging en de inhoud.
Voor het seminar zijn wetenschappers én professionals uit de praktijk van het primair en voortgezet onderwijs uitgenodigd. De inleiding ‘Bewogen beweging voor het kinderbrein’ wordt verzorgd door dr. Kees Vreugdenhil. In zijn interactieve inleiding zal hij ingaan op de vraag hoe beweging doorwerkt in het lerende brein en wat dat betekent voor ons onderwijs.

Na de inleiding volgen vier korte rondes met een tiental workshops in de vorm van een carrousel met drie lijnen: denken, doen en creëren. Dr. Branton Shearer, een internationaal bekende specialist op het gebied van meervoudige intelligentie, verzorgt een masterclass. In de masterclass vertelt Shearer welke plek beweging inneemt in het leren en hoe je talent voor bewegen gebruikt om leerlingen te motiveren.

Kijk voor informatie en de mogelijkheid tot inschrijven op www.eromesmarkoschool.nl. Aan deelname aan het seminar zijn geen kosten verbonden. Er is plaats voor maximaal 150 deelnemers.

© Nationale Onderwijsgids