Kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool lezen teksten niet altijd even goed en kunnen de betrouwbaarheid van informatie vaak niet juist beoordelen. Dat zijn in het kort de conclusies van het afstudeeronderzoek van Joost Schellevins naar de ‘internetwijsheid' van kinderen, zo meldt het weblog Mijn Kind Online.

Onder internetwijsheid verstaat Schellevis: het vermogen om om te gaan met informatie op internet en nieuws in het bijzonder. De omgang met online via internet is moeilijk doordat ze teksten niet goed lezen en ze de waarde van bronnen niet goed kunnen inschatten.

De aanbeveling is dan ook dat er in het onderwijs meer aandacht moet zijn voor het lezen van zakelijke teksten, zoals krantenartikelen, en het beoordelen van bronnen.

Al eerder kwamen o.a. Amber Walraven en Els Kuyper met onderzoek waaruit bleek dat het van groot belang is de algemene digitale informatievaardigheden van kinderen niet te verwaarlozen. Sterker nog: het gaat om een basisvaardigheid waar kinderen op dit moment in het onderwijs te weinig mee worden toegerust.

Schellevis deed onderzoek op twee basisscholen in Noord-Holland.