Uit onderzoek van het Centrum voor Sociaal Beleid van de Universiteit Antwerpen blijkt dat kinderen met werkloze ouders een groter risico op een schoolachterstand lopen dan kinderen met laag opgeleide, arme of allochtone ouders. Dit meldt de Gazet van Antwerpen.

Kinderen van allochtone origine (in de studie is het uitgangspunt dat ze niet-Belgische grootouders hebben) hebben weliswaar een erg hoog risico om een achterstand op te lopen in het  basisonderwijs, maar niet het hoogste risico.

Het risico is het grootst voor kinderen van ouders die niet werken (een niet-beroepsactieve vader, of twee niet-werkende ouders). Daarna volgen de kinderen van ouders die laaggeschoold zijn, dan de kinderen van allochtone origine, en dan de kinderen uit gezinnen met een laag inkomen.

Met een werkloze vader heb je als basisscholier de meeste kans op een schoolachterstand, namelijk 42,9 procent. Wanneer er helemaal geen werkende ouders in het gezin aanwezig zijn, neemt dat risico opmerkelijk genoeg af naar 41,7 procent.

De studie focust op ‘de sociaal-economische kenmerken' en laat andere relevante kenmerken buiten beschouwing (zoals aanwezigheid van maar één ouder in het gezin of de aanwezigheid van opvoedingsproblemen of handicaps).

© Nationale Onderwijsgids