Leraren in het basisonderwijs moeten nog erg wennen aan de veranderingen in de salarisschalen. Volgens Eddy Oudshoorn, lid van de GMR van Conexus in Nijmegen (een groep van bijna 30 scholen), is het vooral zaak dat goed gecommuniceerd wordt waarom de ene persoon wel in een hogere schaal valt en de andere persoon niet.

In het basisonderwijs wordt geaccepteerd dat directeuren een hoger salaris ontvangen. Door de invoering van de functiemix, een afspraak tussen vakbonden en ministerie, komt er echter meer geld beschikbaar. Dat geld kan worden ingezet om op bijna elke basisschool een of meer leerkrachten naar een hogere schaal te laten doorstromen. Het gevolg is dat de ene leraar in schaal LA valt en de ander in LB. Volgens Oudshoorn moeten de criteria helder zijn. Wie er langer werkt hoeft niet per se een hoger salaris te krijgen.

In principe geldt dat een leraar een specialisme moet hebben ontwikkeld. Hierbij valt te denken aan rekenen, taal of omgaan met achterstanden en het zich opwerpen als voortrekker in het team. Volgens José Muijres, projectleider voor de invoering van de functiemix bij Kans en Kleur, zullen mensen die de kar trekken daar nu ook voor beloond worden.

Bron: onderwijsblad