Normal_kind_leerproblemen_leren_lezen_boek_leesprobleem_motivatie

Het aantal kinderen met een leesachterstand groeit de laatste jaren schrikbarend. Lees- en schrijfachterstanden bij kinderen hebben verschillende oorzaken en zijn niet per se met veel oefenen opgelost. Hersengebieden en ogen die goed samenwerken en een goede motorische ontwikkeling zijn belangrijke processen bij het leren lezen. In ‘Leren lezen doe je met je lijf’ pleit Marijke van Vuure ervoor om eerst op zoek te gaan naar de oorzaak van de lees- en schrijfachterstand voordat de oplossing in ‘nog meer oefenen’ wordt gezocht. Dit meldt Uitgeverij Akasha.

Goed bewegen en gevoel voor ritme zijn noodzakelijke ingrediënten om te leren lezen en schrijven. Bij kinderen met taal- en leesproblemen is de verbinding tussen deze gebieden in de hersenen verstoord. Goed leren lezen heeft dan ook weinig te maken met intelligentie, maar alles met de rijpheid en ontwikkeling van de hersenen. Verder is balans belangrijk. Hierbij speelt het middenoor een belangrijke rol. 
 
Als basis van haar dagelijkse oefeningen, om leesachterstanden in te halen, ontwikkelde Van Vuure de Lire-kaarten. Stevige kaarten waaruit sjablonen zijn gesneden en beplakt zijn met verschillende soorten materialen. Met de kaarten worden hersengebieden geactiveerd en gestimuleerd waardoor ze beter gaan samenwerken. Kinderen krijgen controle over handen en vingers waarmee de pengreep verbetert en de tastzin bevorderd. De kaarten zijn kleurrijk, spannend en uitnodigend. Met samenwerkende hersengebieden en het verbeterde gevoel voor ritme gaan ook schrijven, spellen en rekenen vooruit, aldus Van Vuure.
 
Door: Nationale Onderwijsgids