Normal_vluchteling__asielzoeker__asielzoekerscentrum__azc__vluchtelingkind__syrie

Slechts de helft van alle kinderen op de vlucht krijgt basisonderwijs en niet meer dan een kwart van de kinderen in de middelbare schoolleeftijd gaat naar school. UNICEF pleit ervoor om alle kinderen op de vlucht zo snel mogelijk mee te laten doen in het onderwijssysteem van het land waar ze verblijven. Dat staat in ‘Education Uprooted’, een rapport dat UNICEF vandaag aan de vooravond van de Algemene Vergadering van de VN publiceert. Dit meldt UNICEF.

“Kinderen op de vlucht moeten veel barrières overwinnen om naar school te kunnen”, zegt Helen Schuurmans, Kinderrechtendeskundige bij UNICEF Nederland. Kinderen die bijvoorbeeld uit Syrië gevlucht zijn naar Jordanië of Libanon, komen aan in een nieuwe omgeving en moeten alle gebeurtenissen verwerken. Het is cruciaal om deze kinderen toekomstperspectief te bieden en daarom werkt UNICEF er met partners aan om zo veel mogelijk kinderen naar school te laten gaan. 
 
Innovatieve oplossingen zijn dringend nodig om deze kwetsbare kinderen onderwijs te bieden. Onderwijs moet geïntegreerd worden met oa psychosociale hulp en taallessen. Ook door kinderbijslag en praktische oplossingen zoals transport naar school, krijgen meer kinderen onderwijs. UNICEF pleit ook voor internationaal erkende certificaten zodat het onderwijs dat deze kinderen tijdens hun vlucht krijgen erkend wordt en ze minder achterstand oplopen.
 
In Nederland gaan asielzoekers meestal wel snel naar school, maar het systeem in Nederland is onvoldoende ingericht op de problemen waar ze tegenaan lopen. Zo worden kinderen in de asielperiode vaak gedwongen om (een aantal keer) te verhuizen, waardoor hun leerproces onderbroken wordt, kinderen opnieuw moeten wennen aan een nieuwe leerkracht, klasgenootjes en een nieuwe lesmethode. UNICEF Nederland wil dit stoppen. De organisatie wil dat asielzoekerskinderen makkelijk toegang krijgen tot voorschoolse voorzieningen en gewone scholen. Ook moet geïnvesteerd worden in de deskundigheid van leraren zodat ze leren omgaan met de achtergrond van deze kinderen en ze psychosociale problemen en trauma’s kunnen herkennen. Daarnaast zijn betere lesmaterialen nodig die aansluiten bij de specifieke noden van deze kinderen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids