Normal_onderwijs__klas_les_martijn_9219

Op donderdag 6 juli ontvangen de eerste twee basisscholen in Nederland het officiële predicaat Learn Like a Champion. Zij hebben dit bereikt door de pedagogische en didactische technieken te implementeren in de lessen, zoals minimaal zeven klassenconsultaties per jaar, een aanbod van minimaal 40 Teachtechnieken op de school en leren door middel van video-intervisie. Onder andere hierdoor is een leergerichte schoolcultuur ontwikkeld. Dit meldt CED-Groep.

Directeur Ingard Lachman van CBS De Ark verwoordt het als volgt: “Het behalen van het keurmerk is het resultaat van vier jaar hard werken van het team, met de focus op het bieden van kansen voor alle kinderen. Behalve de opbrengsten zijn de betrokkenheid, leerhouding en motivatie van de leerlingen ook enorm gegroeid en ook binnen het team is er een lerende houding ontstaan die een continue verbetering mogelijk maakt. Het keurmerk ‘Learn Like a Champion’ past ons daarom goed.”
 
Veel scholen gingen aan de slag met de pedagogische en didactische technieken uit het boek Teach Like a Champion van de  Amerikaan Doug Lemov. Om echt een grote verbeterslag op school te maken, is er echter meer nodig dan de inzet van de technieken. Daarom biedt CED-Groep scholen het ‘Learn’-concept aan, waarbij de implementatie van de Teach-technieken wordt gecombineerd met het realiseren van een leergerichte schoolcultuur en leiderschap volgens de zeven hefbomen van Paul Bambrick.
 
Beide scholen doorliepen het intensieve Learn Like a Champion traject van de CED-Groep. Carla van Doornen, adviseur: “Leerkracht zijn in een wijk met uitdagingen vraagt veel en daar excellent lesgeven nog veel meer. Ik ben heel trots op alle leerkrachten die met Teach-technieken hun grenzen verlegden en enorm groeiden in hun vak. Ook zeer ervaren leerkrachten werden nóg beter. Om zover te komen, filmden de leerkrachten zichzelf, ontvingen ze feedback en namen ze actief deel aan vele trainingen. Wat deze ‘topsporters’ presteren, is alleen mogelijk door veel training, doorzettingsvermogen en plezier.”
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids