Normal_knikkeren323

Kinderen kunnen al op jonge leeftijd systematisch experimenteren en conclusies trekken. Dit blijkt uit promotieonderzoek van Joep van der Graaf van de Radboud Universiteit. Zijn conclusie: kleuters zijn echte onderzoekers. Dit meldt Radboud Universiteit.

Van der Graaf deed een van de eerste systematische onderzoeken naar ‘onderzoekend leren'. Hiervoor bouwde van der Graad een dubbele knikkerbaan met vier variabelen waarmee kleuters verschillende vragen konden onderzoeken. De kinderen konden de knikkerbanen zelf instellen, de variabelen van de knikkerbanen werden expliciet benoemd en de kinderen mochten het materiaal vooraf bevoelen. 
 
Hieruit bleek dat kleuters een experiment kunnen opzetten en uitvoeren op zo’n manier dat van de uitkomst geleerd kan worden. Ook kunnen jonge kinderen bewijzen evalueren om tot de juiste conclusie te komen, al dan niet met wat hulp. Uit het onderzoek bleek ook dat kinderen die betere experimenten konden opzetten en beter conclusies konden trekken een betere zelfcontrole en een beter werkgeheugen hadden. Ook de grammaticale vaardigheden waren beter, terwijl de grootte van de woordenschat echter geen verband leek te houden met de empirische vaardigheden. 
 
Met een speciaal ontworpen app liet Van der Graaf zien dat de kleuters ook zelfstandig kunnen ontdekken en onderzoeken. Met de app konden de kleuters natuurkundige principes ontdekken bij een glijbaan, een wip, en een slinger door deze of zo’n manier in te stellen dat er een drankje of een hapje aan een nijlpaard gegeven kon worden. Hierin waren wel grote verschillen te zien in hoe de kleuters de opdracht benaderden.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids