Normal_rugzak__klas__kinderen__schooltas__klaslokaal__po

90 procent van alle ouders is neutraal tot tevreden over de kwaliteit van onderwijs van de school van hun kind. Toch missen ouders op essentiële punten de samenwerking met de school. Ouders willen mét andere ouders in gesprek met school over schoolzaken. Dit blijkt uit onderzoek onder ouders dat is vastgelegd in de Staat van de Ouder. Dit meldt Ouders & Onderwijs. 

Ouders willen méér bijdragen aan de school dan ze al doen, maar menen dat daar op hun school geen ruimte voor is. De huidige vraag aan ouders sluit niet aan bij de wens van ouders die hun expertise willen inzetten. 
 
Driekwart van de ouders heeft het idee dat pesten redelijk tot goed wordt aangepakt op school. Ze vinden dat pesten een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van ouders en school. De meeste ouders hebben weinig zicht op pestbeleid en willen daar wel actief bij betrokken zijn.
 
Ruim 70 procent van de ouders wil toegang tot digitale dossier van kind, niet alleen gegevens zoals cijfers, roosters en absentie maar ook hoe hun kind zich ontwikkelt en hoe het met hun kind gaat. 
 
De meerderheid van ouders lijkt tevreden met uiteenlopende roosters, maar willen wel meer flexibiliteit in het vakantierooster, zoals de mogelijkheid tot het opnemen van snipperdagen.
 
De overgang van de basisschool naar de middelbare school wordt door ouders ervaren als een doofhof. Ouders willen hierin beter begeleid worden en hierover geïnformeerd zijn.
 
Uit het onderzoek blijkt dat het individuele gesprek over het kind én het collectieve gesprek over de school als gemeenschap goed ingevuld moet worden. Scholen moeten ouders in staat stellen daadwerkelijk partner van de school te zijn. De Onderwijsinspectie en het ministerie van onderwijs kan scholen stimuleren om die samenwerking actief vorm te geven, zo meent Ouders & Onderwijs. Want een goede samenwerking en een goed gesprek zorgen voor goed onderwijs aan de kinderen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids