Normal_toets_tentamen_examen

De Tweede Kamer heeft afgelopen maandag urenlang gediscussieerd over hoe kinderen gelijke kansen moeten krijgen in het onderwijs. De meningen daarover lopen bij de verschillende partijen flink uiteen. Dat meldt de PO-Raad. 

Er werd gesproken over taalachterstand bij jonge kinderen, brede brugklassen, dubbele schooladviezen en eindtoetsen voor de basisschool. Alleen over de brede brugklassen waren de meeste partijen het eens, maar ook daarbij plaatsten enkele partijen kanttekeningen.

Het onderwerp schooladvies zorgde voor de meeste onenigheid. D66 diende een motie in om het schooladvies verplicht naar boven te stellen in het geval een leerling hoger scoort op de eindtoets dan het advies van de leerkracht aangeeft. De PO-raad vindt echter dat het standpunt van D66 voor kansongelijkheid zorgt. Ze is bang dat kinderen van rijke ouders dan veel bijles nemen, zodat er een hoge score wordt behaald die niet past bij het werkelijke niveau van het kind.

Volgens de PO-Raad moet de toekomst van een kind niet worden bepaald door de eindtoets. Zeker nu bekend is geworden dat niet elke toets gelijke resultaten oplevert. De sectororganisatie pleit daarom voor dubbele schooladviezen om de kansen voor iedereen zo gelijk mogelijk te krijgen.

De PO-Raad heeft de Tweede Kamer middels een brief opgeroepen om meer aandacht te besteden aan onderwijsachterstandenbeleid en een brede basisvoorziening voor alle leerlingen. Wat de Kamer uiteindelijk besluit, wordt naar verwachting volgende week bekend. Dan wordt er over de motie van D66 gestemd.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids