Normal_citotoets_test_eindtoets_basisonderwijs

Dit jaar heeft ruim één op de vijf basisschoolleerlingen een hoger schooladvies gekregen op basis van de eindtoets. Bij de overige 80 procent hebben de hogere resultaten van de eindtoets niet geleid tot een hoger schooladvies. Dit is volgens staatssecretaris Dekker van Onderwijs te weinig en in strijd met de wet. Dit meldt RTL Nieuws.

Vaak gaat het om kleine scholen met hooguit een handvol leerlingen dat voor heroverweging in aanmerking komt. Maar ook grotere scholen blijven bij het oorspronkelijke schooladvies ongeacht hoe veel hoger de resultaten van de eindtoets waren. Van alle scholen waar meer dan tien leerlingen in aanmerking kwamen voor een hoger schooladvies weigerden liefst 815 scholen ook maar één advies aan te passen. Dekker noemt dit zeer ongewenst en ook in strijd met de wet. 
 
Dekker zal de onderwijsinspectie naar de schoolbesturen laten gaan waar het schooladvies niet of nauwelijks wordt aangepast, terwijl de toetsresultaten anders uitwijzen. Dekker laat ook uitzoeken of de afkomst van leerlingen van invloed is op de beslissing om het schooladvies wel of niet op te hogen bij hogere toetsresultaten. Vorig jaar bleek al dat kinderen van laagopgeleide ouders bij gelijke resultaten gemiddeld een lager schooladvies krijgen dan leerlingen met hoogopgeleide ouders. 
 
Het schooladvies is bepalend en wordt uitgegeven op basis van de prestaties van leerlingen gedurende de gehele schoolperiode. De eindtoets wordt hierin meegewogen maar is niet bepalend. Voor die leerlingen voor wie het toetsresultaat ten minste een halve schoolsoort hoger ligt dan het oorspronkelijke schooladvies, moet de basisschool het schooladvies heroverwegen. Op basis van een eigen professionele afweging en bij voorkeur in overleg met ouders kan de basisschool vervolgens besluiten om het schooladvies daadwerkelijk naar boven toe bij te stellen. Het afgelopen schooljaar gold dit voor ruim 62.000 leerlingen. Slechts 12.729 van hen kregen daadwerkelijk een hoger schooladvies.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids