Normal_snooker_ballen_adhd

Met het invoeren van de Wet Passend Onderwijs zitten kinderen met aandachtsproblemen als ADHD meer op reguliere scholen. Marthe van der Donk onderzocht manieren om deze kinderen te helpen in de klas en ontdekte dat cognitieve training daar mogelijkheden in biedt. Woensdag 22 juni promoveert ze aan de Universiteit van Amsterdam.

De regelfuncties in het brein van kinderen met ADHD werken minder goed, waardoor ze snel afgeleid zijn en moeite hebben instructies van een leerkracht te onthouden en uit te voeren. Het medicijn Ritalin verbetert weliswaar de kernsymptomen van ADHD, maar problemen in het dagelijks leven blijven bestaan. Van der Donk onderzocht twee cognitieve methoden onder 105 basisschoolleerlingen met ADHD om te kijken of een speelse cognitieve training kan helpen. Beide methoden resulteerden in verhoogde aandacht, en betere werkgeheugen en inhibitievaardigheden. En ouders en leerkrachten zagen positieve effecten op ADHD-gerelateerd gedrag, zowel direct na de training als zes maanden later.
 
De twee trainingen die Van der Donk onderzocht verschillen sterk in aanpak. De een, Cogmed, richt zich via computergames op het werkgeheugen zelf en wordt bijvoorbeeld ook aangeboden aan mensen die na chemotherapie geheugenproblemen ondervinden. De andere training, Beter bij de les, ontwikkelde Van der Donk met haar collega’s en probeert kinderen inzicht te bieden in hun eigen leervermogen. Het helpt hen valkuilen te identificeren en strategieën te hanteren om die valkuilen te omzeilen. 
 
Van der Donk is enthousiast over het behaalde resultaat, maar ziet ruimte voor verbetering in de implementatie van de training. De afname in ADHD-gerelateerd gedrag vertaalde zich namelijk niet in verbeterde schoolprestaties. Nu wil de promovendus onderzoeken of verhoogde betrokkenheid van leerkrachten en ouders het effect van training kan vergroten. 
 
© Nationale Onderwijsgids