Normal_normal_copyright_stockfreeimages_leerling_studie_lezen_leren_huiswerk

Hoe groter een gezin is, hoe slechter de kinderen scoren op cognitief en sociaal vlak, blijkt uit onderzoek van het National Bureau of Economic Research. De kinderen uit grote gezinnen zouden lager scoren op taal- en rekentoetsen dan enig kinderen. Dit meldt Trouw.

De oudere kinderen krijgen na gezinsuitbreiding minder aandacht en minder hulp van hun ouders. Hierdoor worden cognitieve vaardigheden als lezen en schrijven slechter en wordt de kans op gedragsproblemen vergroot. De kinderen hebben ook vaker last van angstgevoelens, hyperactiviteit en een gevoel van afhankelijkheid. De gevolgen zijn te merken op korte en lange termijn, wel worden deze kleiner als er genoeg leeftijdsverschil zit tussen de kinderen

De onderzoekers van het bureau onderzochten data van 11.476 Amerikaanse kinderen tussen vier en veertien jaar. Naast het vergelijken van data van kinderen in grote en kleine gezinnen,  zijn de kinderen getest op reken- en taalvaardigheden. Ook hebben de onderzoekers ouders gevraagd hoe vaak ze hun kinderen voorlazen en hielpen met het maken van huiswerk.

Nadat de proefpersonen de leeftijd van twintig passeerden, zijn ze nogmaals ondervraagd door het bureau. De jongvolwassenen uit een groot gezin bleken gemiddeld minder hoogopgeleid te zijn, minder inkomen te hebben en vaker het criminele pad te bewandelen. Het geslacht speelt ook een rol. Bij meisjes gaan de cognitieve vaardigheden vooral achteruit en bij jongens de sociale vaardigheden, waardoor ook gedragsproblemen ontstaan.

© Nationale Onderwijsgids