Normal_kov__po__samen__delen__kinderen__spelen__buiten__lief

Het gedrag van peuters blijkt hun latere schoolprestaties te voorspellen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat kinderen die in de peuterspeelzaal in hoge mate sociaal competent zijn, als jongvolwassene meer succes boeken. Zo blijkt dat peuters die kunnen delen, behulpzaam zijn en goed kunnen luisteren, een grotere kans hebben de universiteit af te ronden en voor hun vijfentwintigste fulltime te werken. Dat meldt Trouw.

Amerikaanse onderzoekers volgden twintig jaar lang een groep van achthonderd kinderen. Van de kinderen die minder sociaal waren slaagt een kleiner percentage op de middelbare school of universiteit. Deze kinderen zouden ook in hogere mate vatbaar zijn voor drank- en drugsmisbruik en komen vaker in aanraking met justitie dan de kinderen die erg sociaal zijn.

Het onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van evaluaties van leraren. De docenten schreven over de sociale vaardigheden van ieder kind een uitgebreide analyse. Hierbij werd gekeken of de peuters konden delen, goed luisterden naar anderen en of ze in staat waren conflicten met hun klasgenoten zelfstandig op te lossen. De onderzoekers keken ook naar de schoolcarrière van de kinderen en eventuele mentale problemen, verslavingen en strafblad werden ook meegenomen in de analyse.

Wanneer een peuter minder scoorde op de schaal van sociaal gedrag, werd de kans dat hij of zij gearresteerd werd tijdens de pubertijd 67 procent groter. De kans op overmatig drankgebruik was 52 procent en er was 82 procent meer kans dat de persoon in de sociale woningbouw terecht kwam. Volgens de wetenschappers onderstreept het onderzoek het belang van de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. De onderzoekers zijn van mening dat de sociale houding van mensen niet zo zeer een aangeboren eigenschap is, maar dat dit soort gedrag is aan te leren. Het is dus van belang dat opvoeders ook aandacht schenken aan sociale levenslessen, aldus de onderzoekers. 

© Nationale Onderwijsgids