Normal_advocaat

Wanneer ouders een conflict hebben met de school waar hun kind les krijgt, schakelen de ouders steeds vaker een advocaat in. Rechtsbijstandverzekeraars en advocaten zien een grote stijging van het aantal zaken. Deze gaan bijvoorbeeld over pesten en schooladviezen. De meeste klachten gaan over basissscholen, hbo's en universiteiten. Er zijn veel minder klachten over middelbare scholen en mbo-instellingen. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

De Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) zag in vier jaar tijd het aantal zaken groeien met 140 procent. In 2014 heeft de stichting 720 aanvragen behandeld. “Ouders willen het beste voor hun kind en reageren snel emotioneel. Maar een juridische procedure is meestal niet in het belang van het kind”, zegt SAR-jurist Rob Scholten. SAR probeert zich vooral in een adviserende rol te houden, alleen als het echt niet anders kan mengt een jurist zich in het conflict.

Scholen zouden het als een aanval op eigen functioneren zien wanneer er rechtsbijstand wordt ingeschakeld, zegt Scholten. Ouders zouden tegenwoordig minder snel naar een docent toegaan om een geschil bespreekbaar te maken. Dit zou komen door de schaalvergroting op scholen. De conflicten komen vaak niet tot een rechtszaak. Met het advies van juristen vinden ouders vaak een oplossing of komen scholen in actie nadat ze een brief van de rechtshulpverlener hebben ontvangen. 

© Nationale Onderwijsgids