17 juni 2014 om 10:04
< 1 min lezen

Tweetalig kind presteert beter bij vertrouwen leerkracht in ouders

Het vertrouwen dat leerkrachten hebben in de ouders van hun leerlingen blijkt een belangrijke factor in de schoolprestaties van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Marije Jansen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij onderzocht factoren die van invloed kunnen zijn op de taalontwikkeling van kinderen in groep 3 van de basisschool, zo meldt de universiteit.

Janssen vergeleek de taalontwikkeling bij Nederlandstalige en tweetalige (Turks-Nederlands) kinderen uit lagere sociaaleconomische milieus. Ze onderzocht verschillende factoren die de taalvaardigheid kunnen beïnvloeden zoals bewustzijn van de klankstructuur van taal, het werkgeheugen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de vertrouwensband tussen de ouders en docenten.

De vertrouwensband tussen ouders en leerkrachten blijkt opvallend belangrijk voor de schoolprestaties van de kinderen met een beperkte taalvaardigheid. Daarbij was het vertrouwen dat de leraren hebben in de ouders belangrijker dan andersom. Volgens Janssen is voor het voorkomen van leerachterstanden belangrijk dat voorschoolse educatie hand in hand gaat met een goede samenwerking tussen school en ouders.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Kindcentrum De Blieken opent ANWB Verkeersplein

    Vandaag om 15:00
    • Basisonderwijs

    NPO Zapp zet zich met campage Stip it in tegen pesten

    Vandaag om 13:38

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht