Normal_citotoets_test_eindtoets_basisonderwijs

Basisscholen worden teveel afgerekend op de resultaten van de Cito-eindtoets. De Onderwijsinspectie moet breder kijken om te bepalen of een school onderwijs van voldoende niveau aanbiedt. Dat schrijven Drentse openbare basisscholen, verenigd in Prisma Drenthe, in een brandbrief aan staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Dit meldt RTV Drenthe.

De Drentse schoolbesturen willen de Cito-eindtoets niet afschaffen maar dan moet de toets wel weer worden gebruikt waarvoor hij in eerste instantie bedacht is; als hulpmiddel van leerkrachten om de vorderingen van leerlingen te bepalen. Nu is de Cito-toets verworden tot een afrekenlijstje voor de Onderwijsinspectie, zegt voorzitter Paul Moltmaker van Prisma Drenthe.

Moltmaker vreest dat de focus op Cito-scores bovendien de invoering van Passend Onderwijs zal belemmeren. “Als de inspectie de score van de Cito-toets als maat blijft nemen om de kwaliteit van een school te beoordelen, demotiveert dat leerkrachten om zich in te zetten voor leerlingen die minder presteren dan het gemiddelde, maar die op hun eigen niveau wel goed zijn,” zegt de voorzitter. “Hoe beter je de doelen van het Passend Onderwijs naleeft, hoe slechter je op die lijstjes terechtkomt.” Prisma is bang dat schooldirecties 'probleemleerlingen' zullen gaan weren als de situatie zo blijft.

Niet alleen de Onderwijsinspectie moet breder kijken, ook de media moet volgens Moltmaker pas op de plaats maken. De media publiceren lijstjes van scholen die goed of minder goed presteren aan de hand van de cijfers,” zegt Moltmaker, “maar misschien heeft een school met een gemiddeld lagere Cito-score het juist heel goed gedaan omdat ze veel kinderen op het niveau hebben gebracht waarop ze horen te zitten.” Aan dit beeld moet de staatssecretaris wat doen, vindt Prisma. De schoolbesturen hopen op korte termijn in gesprek te kunnen gaan met Dekker en de Onderwijsinspectie.

©Nationale Onderwijs