Normal_9225

AMSTERDAM - Het lezen van boeken houdt positief verband met scores op alle onderdelen van de Cito-toets. Ook het niveau van de gelezen boeken is van invloed op Cito-scores. Dat blijkt uit onderzoek van Denise Kortlever en Jeroen Lemmens van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De resultaten worden binnenkort gepubliceerd in het Tijdschrift voor Communicatiewetenschap.

De UvA-wetenschappers onderzochten het verband tussen het leesgedrag en de Cito-scores van kinderen uit groep acht. Daarnaast keken ze naar de invloed van televisie, internet en games. Aanleiding was de vraag of de huidige ‘ontlezing' leidt tot slechtere schoolprestaties. 515 kinderen en hun ouders deden mee aan het onderzoek door middel van het invullen van vragenlijsten.

Uit het onderzoek blijkt dat het lezen van boeken in de vrije tijd positief samenhangt met zowel de eindscore op de Cito-toets als de scores op de verschillende Cito-onderdelen (taal, wiskunde, studievaardigheden en wereldoriëntatie). Ook het niveau van de gelezen boeken houdt sterk verband met de Cito-scores. Hoe hoger de leeftijdsindicatie op de boeken, hoe beter de Cito-scores.

Tijdsbesteding aan televisie, internet en games tonen allemaal een negatief verband met Cito-scores. Het lezen van boeken is zodoende de enige mediavorm die een positieve samenhang vertoont met Cito-scores, ook als werd gecontroleerd voor de invloed van dyslexie, opleidingsniveau van de ouders en allochtone herkomst.

Betere taalvaardigheid door vaker lezen
Het positieve verband tussen leesgedrag en Cito-scores is het gevolg van de score op het onderdeel taal. Dit betekent dat vaker lezen zorgt voor een betere taalvaardigheid (zoals gemeten in het Cito-onderdeel taal), wat vervolgens betere scores op de andere Cito-onderdelen tot gevolg heeft. De beste voorspeller voor hogere Cito-scores blijkt het frequent lezen van boeken van een hoger niveau.

© Nationale Onderwijsgids