Jongeren hebben waardering voor gameverhalen, maar lezen ze niet uit

Gamende jongeren verleiden tot lezen: dat is het doel van het leesbevorderingsproject Readification. Nederlandse auteurs, onder wie  Marcel van Driel en Rima Orie, schreven een kort verhaal bij bestaande games zoals Assassin’s Creed. Gameproducent Ubisoft publiceerde de verhalen met multimediale verrijkingen in de Ubisoft Special-app. Hoewel jongeren de verhalen gemiddeld positief beoordelen, leest een minderheid de verhalen tot het einde. Dat meldt Stichting Lezen.

Dit blijkt uit onderzoek van Qrius in opdracht van de Leescoalitie, de initiatiefnemer van Readification. Negentien jongeren tussen de 15 en 18 jaar deden mee aan een interview, het merendeel samen met een andere jongere. Zij spelen of hebben in het verleden Assassin's Creed Valhalla gespeeld, de game waarop de twee korte verhalen in het onderzoek zijn gebaseerd: Badr bij de Noormannen van Abdelkader Benali en De Wilde Jacht van Roderick Leeuwenhart.

Leesvaardigheid 

De jongeren kregen in het onderzoek de opdracht om een van de verhalen (deels of in het geheel) te lezen. Een kwart van de jongeren las het verhaal helemaal uit. Dit zijn fervente lezers, wat impliceert dat Readification vooral jongeren aanspreekt die al regelmatig lezen. De helft las een groot deel van het verhaal en een kwart kwam niet verder dan de eerste pagina’s. Voor deze groepen blijken de verhalen, die ongeveer 3.000 woorden tellen, te lang en gedetailleerd, met veel moeilijke, onbekende woorden. Hiernaast speelt hun lage leesvaardigheid een rol bij het afhaken.

Videobeelden en geluidseffecten 

De videobeelden en geluidseffecten waarmee de verhalen zijn verrijkt, vallen bij de jongeren in de smaak. Hetzelfde gaat op voor de navigatie, die over het algemeen soepel verloopt. De jongeren geven gemiddeld genomen dan ook een hoge waardering aan de verhalen, met cijfers tussen de 7 en 8.

Reclame-app 

De korte verhalen zijn gepubliceerd in de Ubisoft Special-app, waarin de gameproducent achtergrondinformatie geeft bij de games. De app maakte op de jongeren in het onderzoek de indruk van een reclame-app, bedoeld om games te verkopen. Het spreekt hen aan dat de korte verhalen ook een initiatief zijn om het lezen bij jongeren te bevorderen. De jongeren weten echter niet of ze de verhalen uit zichzelf zouden lezen, en denken dat Readification vooral interessant is voor fervente lezers en liefhebbers van de games waarop de verhalen gebaseerd zijn.

De Leescoalitie gaat zich beraden op een mogelijk vervolg op Readification. De onderzoekers bevelen aan om toekomstige verhalen te baseren op een grotere diversiteit aan games, en ook op games van andere producenten. Een andere aanbeveling is om de verhalen te publiceren in dezelfde omgeving als de game, en niet in een app met achtergrondinformatie.

Door: Nationale Onderwijsgids