Hoe besteden scholen aandacht aan mentale gezondheid?

We horen het regelmatig: het gaat niet goed met de mentale gezondheid van leerlingen. Onlangs verscheen er weer een onderzoek van de Universiteit Utrecht en het Trimbos-instituut onder bijna 4.800 scholieren. Daaruit blijkt dat vooral meisjes op de middelbare school het mentaal zwaar hebben. We vroegen drie schoolleiders en/of docenten wat hun school doet om de mentale gezondheid van leerlingen te verbeteren. 

Lerares Frans Carolina Bouillard begon vorig jaar met het geven van yogalessen aan leerlingen. Daarnaast besteedt ze in haar lesstof aandacht aan mentale gezondheid en doet ze weleens korte meditaties met de klas. Ook op de basisschool waar Anita Nijland directeur is, doen ze aan mindfulness en yoga. Daarnaast is er een tiny forest, een Monkey Box en een dakterras met kippen. "Het is bewezen dat je empathischer wordt van dieren. En dat het goed is voor je mentale welbevinden."

Bokstherapie

Op de Agora-school van Mathijs Drummen volgen leerlingen die dat willen bokstherapie. Sommige leerlingen gaan op bivak – en dan niet de stoere jongens, maar juist de wat meer verlegen kinderen. In psychologie als basisvak gelooft Mathijs allesbehalve. "Dat vind ik zelfs een heel slecht idee. Het probleem van een apart vak is dat je dan gaat zeggen: daar hebben we het nu niet over, dat doen we wel vrijdag om 2 uur. Terwijl aandacht voor mentale gezondheid continu nodig is."

Het hele interview lezen? Dat kan hier.

Door: Nationale Onderwijsgids / Bente Schreurs