Stoppen met online doorgeven van cijfers helpt prestatiedruk verlagen

Onderzoeker Bert Wienen vindt dat het niet meer mogelijk moet zijn dat kinderen op zaterdagavond het bericht krijgen dat ze een onvoldoende hebben voor een schoolvak. Dit zou bijdragen aan de prestatiedruk die veel leerlingen op dit moment ervaren. Cijfers moeten volgens Wienen gewoon weer worden uitgedeeld in het klaslokaal. Dat meldt RTL Nieuws.  

Veel scholen werken met een online systeem waarin leraren de cijfers op ieder moment kunnen invoeren. Dat kan dus ook ’s avonds en in het weekend gebeuren. Volgens Bert Wienen, lector jeugd aan Hogeschool Windesheim, verdwijnt de context als je leerlingen op elk moment van de dag kan confronteren met hun cijfers. Het belandt tussen de stroom aan informatie die de leerlingen ook al op social media te verwerken krijgen. “Zo’n cijfer, een uitkomst van iets tussen leerling en leraar, wordt los van de context gegeven. Dat levert prestatiedruk op.”

Geen feedback 

Ook kan de leraar niet zien hoe de leerling op het cijfer reageert. “Hij of zij kan daardoor niet inschatten of het goed valt of dat het beter is om het er nog eens over te hebben.” Bij de cijfers zelf staat namelijk geen feedback. 

Ouders 

Wienen vindt dat leerlingen zelf de mogelijkheid moeten krijgen om het cijfer te vertellen aan hun ouders. Soms zijn ouders nu eerder op de hoogte van een cijfer dan de leerling zelf. Daar kunnen ze hun kind dan op een onverwacht moment mee confronteren. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk