Volgens nieuwe taalgids geen 'goedemorgen jongens en meisjes' meer

Het Landelijke Aktie Komitee Scholieren (LAKS) kwam woensdag met een lijst van taaltips die passen bij deze tijd. De taaltips bevorderen kansengelijkheid of ze richten zich niet meer op gender. Dat meldt het AD. 

Het is niet langer de bedoeling dat er ‘achterstandsleerling’ of ‘achterstandsscholen’ wordt gezegd. Die woorden staan voor segregatie en kansenongelijkheid. Ook het ‘gehandicapte kind’ kan niet meer, het LAKS spreekt dan liever van een ‘leerling met een beperking.’ Ook moeten we af van het woord ‘zittenblijven’ en praten we liever over ‘doubleren’, en de mavo bestaat in de woordenlijst niet meer. Onderscheid maken tussen ‘hoger en lager onderwijs’ is sowieso niet meer mogelijk.

Wegwerken van genderverschillen 

In het klaslokaal zelf gaat het vooral om het wegwerken van de genderverschillen. Het LAKS geeft bijvoorbeeld het advies aan docenten om ‘goedemorgen leerlingen’ of ‘goedemorgen allemaal’ te zeggen in plaats van ‘goedemorgen jongens en meisjes’. Daarnaast heeft het LAKS het ook liever over ‘die/diegene’ in plaats van over ‘hij/zij’. En een suggestie aan de leraar: als je opdrachten in groepjes maakt, verdeel dan de klas niet aan de hand van gender.

Scholen kunnen ook werken aan een genderneutrale aanduiding op de schoolpas en in de schooladministratie. Dat kan dan een X zijn, maar ook een M (mannelijk) of een V (vrouwelijk). Het LAKS vraagt zich wel af of het sowieso noodzakelijk is om het geslacht van een leerling te registreren.

Inclusiever schoolklimaat 

Vervolgens volgt er in het advies ook nog een pleidooi om het woord ‘excellente school’ te schrappen. Het LAKS geeft aan dat hierdoor andere scholen in de ogen van bepaalde mensen minder goed worden bevonden. Met de taalgids wil het LAKS naar eigen zeggen bijdragen aan een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is. De taalgids is dan ook geen opsomming van allerlei verboden woorden, maar meer een opsomming en tips voor meer inclusief taalgebruik.

“Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan onze denkwereld”, aldus LAKS-bestuurslid Cylus Kawesi. Het onderwijs is een sector waar al veel inclusief taalgebruik plaatsvindt, maar de gids is nog steeds nodig. “Kansenongelijkheid bestaat nog steeds en dat willen we met dit initiatief terugdringen.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk