Normal_normal_wiskunde_rekenmachine_rekenen_les

Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) stelt elk jaar vast welke hulpmiddelen zijn toegestaan op het centraal examen. Uitgangspunt is telkens dat alle leerlingen zoveel als mogelijk met gelijke kansen aan het centraal examen werken. Het gebruik van de grafische rekenmachine bij het Wiskunde-examen voor havo en vwo blijkt daarin voor moeilijkheden te zorgen. Het CvTE heeft daarom de mening van docenten en examensecretarissen over het toestaan van het hulpmiddel. Dit meldt het CvTE.

Ieder jaar in de examentijd wordt het CvTE weer geconfronteerd met een ongelijkheid onder kandidaten die het directe gevolg is van verschillen tussen de toegestane grafische rekenmachines. Dit komt onder meer doordat de technologie zich blijft ontwikkelen en de regeling voor hulpmiddelen al vroeg moet worden gepubliceerd. Het CvTE is daarom tot de conclusie gekomen dat het gebruik van de grafische rekenmachine op de langere termijn bij het centraal examen op de huidige wijze geen haalbare kaart meer is.
    

Enquête onder docenten en examensecretarissen

 
Op advies van de speciaal in het leven geroepen werkgroep ‘Ict bij het CE wiskunde havo/vwo’ heeft het CvTE in het voorjaar van 2018 een enquête afgenomen onder docenten Wiskunde en examensecretarissen havo en vwo. De vraag in die enquête was naar welk van de twee alternatieven de voorkeur uitging: een examen met een computer met GeoGebrao of een examen in twee delen, een deel geheel zonder rekenmachine en een deel met ict.
 

Voorkeur voor een CE in twee delen

 
Vrijwel alle groepen hebben een voorkeur voor een centraal examen in twee delen. Maar liefst 67 docenten hebben zich in de toelichting nadrukkelijk uitgesproken voor een examen zonder rekenmachine. Het belangrijkste argument hiervoor is dat wiskunde met behulp van ict prima in het schoolexamen getoetst kan worden. Ook wordt regelmatig gerefereerd aan het vervolgonderwijs waar de rekenmachine ook niet gebruikt zou mogen worden.
 

Hoe gaat het CvTE verder?

 
De uitkomst van de enquête wijst in de richting van een examen in twee delen. Het CvTE gaat dan ook nader onderzoeken of deze variant haalbaar is binnen het examensysteem én of het dan ook de problemen oplost die het CvTE op dit moment ervaart met de grafische rekenmachine met een examenstand. Op de korte termijn verandert er niets en blijft de grafische rekenmachine met examenstand een toegestaan hulpmiddel.
 
Lees het volledige rapport met de uitkomsten van de enquête op www.examenblad.nl
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids