Normal_7943

AMSTERDAM - Elk schooljaar opnieuw krijgen leerkrachten en specialisten te maken met dyslectische leerlingen. Scholen mogen zelf bepalen welke middelen zij inzetten en hoe zij leerlingen met dyslexie begeleiden. Vervolgens gaan leerkrachten, remedial teachers (RT-ers), interne begeleiders (IB-ers) en ouders op zoek naar hulpmiddelen die leerlingen daadwerkelijk ondersteunen. Er is veel keuze. Daarom is onafhankelijke, deskundige en specifieke informatie essentieel.

Onafhankelijke uitleg
Als antwoord op de vraag ‘Wat is er allemaal en wat sluit het beste aan bij de leerling en een specifieke situatie?' organiseerden partners Expertisecentrum Nederlands, KPC groep en Dedicon op 12 oktober jl. een training voor docenten, RT-ers en IB-ers. Er werd vooral nadruk gelegd op de mogelijkheden, de compenserende hulpmiddelen en de voor- en nadelen van verschillende hulpmiddelen.

Kennis delen versterkt inzicht
"Het is prachtig om te zien dat de deelnemers naar huis gaan met een houvast en een instrument", vertelt Hans Beerens, Product Manager Dedicon Educatief. "Hiermee kunnen ze voortaan een weloverwogen keuze maken voor een bepaald dyslexiehulpmiddel dat past bij de leerling. Ons uitgangspunt is dus de leerling zelf. Niet het product of de techniek. En door een goede afstemming van theorie, praktijk en discussie in de training zie ik een synergie ontstaan tussen de deelnemers. Dat levert hen veel nieuwe kennis en inzichten op", aldus Beerens.

Herhaling trainingen
Deze en andere dyslexie trainingen gaan op herhaling in Eindhoven op 22 november (Dyslexie: oriënteren en ervaren) en op 14 november (Dyslexie: van visie tot actie). Voor meer informatie, overige trainingen en inschrijving: www.dedicon.nl/trainingen

© Nationale Onderwijsgids