Normal_tablet__tabletonderwijs__ipad__ipadschool__po__so__vo

Schoolleiders noemen gepersonaliseerd leren, Bring Your Own Device (BYOD) en samenwerken via een online-platform de belangrijkste trends op het gebied van ict binnen het onderwijs. Dit blijkt uit onderzoek van SLBdiensten, intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en middelbaar (beroeps) onderwijs, onder 200 directeuren in het voortgezet onderwijs, meldt de intermediair.

Van de scholen die op dit moment nog geen gebruik maken van de belangrijkste ict-trends in het onderwijs geeft 50 procent aan daar binnen drie jaar een start mee te gaan maken. 80 procent van de geïnterviewde schoolleiders vindt het gebruik van ict positief afstralen het imago van de school. De inzet van ict wordt dus meer en meer omarmd door scholen, al zou anno 2017 slechts 50 procent van de schoolleiders van zijn/haar eigen school zeggen dat er op dit moment al veel gebruik wordt gemaakt van ict. De komende jaren staat er dus een hoop te gebeuren.
 
Wat opvalt is dat 87 procent van de schoolleiders ‘leren programmeren’ niet ziet als een belangrijke trend. Dit terwijl leren programmeren vanuit de overheid en het bedrijfsleven juist gestimuleerd wordt met initiatieven zoals de Codeweek.
 
“Ict is in het onderwijs nooit een doel op zich, maar een middel dat ingezet wordt om het onderwijs naar een hoger plan te tillen. Gepersonaliseerd leren is hier een goed voorbeeld van. Door het slim inzetten van ict, zorgen scholen dat leerlingen terecht komen in een veilige omgeving en dat zij optimaal zijn uitgerust om met gepersonaliseerd leren het beste uit zichzelf te halen”. Aldus Jeroen Borgsteede, directeur van SLBdiensten.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids