Normal_leerlingen__kinderen__basisschool__po__huiswerk__afkijken__leren

De sociaaleconomische segregatie op Amsterdamse basisscholen neemt toe. Dit komt vooral doordat steeds meer leerlingen hoogopgeleide ouders hebben die hun kind niet naar een school in de eigen buurt laten gaan. Hierdoor ontstaan scholen waarvan soms meer dan 80 procent van de leerlingen hoogopgeleide ouders heeft. Dit blijkt uit onderzoek dat het Amsterdamse Bureau Onderzoek, Informatie en Statistiek in opdracht van de gemeente uitvoerde. Dit meldt NRC Handelsblad.

Uit dit onderzoek blijkt dat het aantal sociaaleconomisch gemengde scholen (met tussen de 20 en 80 procent kinderen van hoogopgeleide ouders) de afgelopen drie jaar stabiel is gebleven. Wel is een verandering zichtbaar bij de gesegregeerde scholen. Het aantal scholen met weinig kinderen van hoogopgeleide scholen neemt af en het aantal scholen met leerlingen met hoogopgeleide ouders neemt sterk toe. Hierdoor ontstaat een tweedeling in de stad. In het stadsdeel Zuid staan veel scholen met bijna alleen maar kinderen van hoogopgeleide (en westerse)  ouders. Op de scholen in Nieuw-West, Zuidoost en Noord zitten nauwelijks leerlingen met hoogopgeleide ouders. Hierdoor vormt zo'n twintig procent van de basisscholen in Amsterdam geen goede afspiegeling van de buurt.

Deze segregatie zet door in het voortgezet onderwijs. Dit komt ook door het verschil in de schooladviezen die leerlingen krijgen van de basisschool. Leerlingen met hoogopgeleide en autochtone ouders krijgen vaker adviezen voor havo-vwo terwijl kinderen van laagopgeleide ouders en/of allochtone afkomst vaker vmbo-adviezen krijgen. Daarnaast kiezen leerlingen van laagopgeleide ouders vaker voor een scholengemeenschap en leerlingen van hoogopgeleide ouders vaker voor een categorale middelbare school.

Amsterdam vindt het belangrijk dat het onderwijs de diversiteit van de stad weerspiegelt en neemt daarom maatregelen om de tweedeling tegen te gaan, allereerst in het basisonderwijs: “Als kinderen elkaar in een diverse stad als Amsterdam op de basisschool niet tegenkomen, is dat een gemiste kans”, aldus onderwijswethouder Kukenheim. De wethouder wil ouders niet dwingen om voor een school in de eigen buurt te kiezen. Ze hoopt dat door bijvoorbeeld de peutervoorzieningen gemengder te maken meer ouders daarna kiezen voor een gemengde basisschool.

© Nationale Onderwijsgids