Jongens hebben waarschijnlijk meer baat bij online hulp voor overmatig alcoholgebruik dan meisjes. Dat blijkt uit onderzoek van Renske Spijkerman en collega's van het Behavioural Science Institute en het Trimbos Instituut, gepubliceerd in het Journal of Medical Internet Research van januari 2011.

Het is het eerste onderzoek naar het effect van een online alcoholtest bij jongeren tussen de 15 en 20 jaar, zo meldt de Radboud Universiteit Nijmegen.

Renske Spijkerman testte het effect van een online alcoholinterventie onder 575 jongeren, jongens en meisjes, allemaal veeldrinkers. De test gaf hen een goed inzicht in hun alcoholgebruik. Daarnaast kregen jongeren informatie over hun persoonlijke risico's op problemen door alcoholgebruik en adviezen hoe minder te drinken. Meestal schatten jongeren het alcoholgebruik van leeftijdgenoten hoger in dan het eigenlijk is en dat zou maken dat ze minder gemotiveerd zijn om zelf minder te drinken.

Normatieve feedback: geen meerwaarde
Een deel van de groep kreeg normatieve feedback: hun alcoholconsumptie werd vergeleken met die van de totale groep leeftijdgenoten. De normatieve feedback bestond uit informatie over het alcoholgebruik van leeftijdgenoten van de eigen sekse. Opmerkelijk genoeg bleek de normatieve feedback in dit onderzoek geen toegevoegde waarde te hebben.

Spijkerman: ‘Dat is inderdaad verrassend. Bij andere groepen zien we dat feedback over drinknormen, vooral als specifieke informatie wordt gegeven over de referentiegroep (jongens of meisjes van de eigen leeftijd) wel werkt. Het kan te maken hebben met de leeftijd. De effectiviteit van normatieve feedback is alleen aangetoond bij (jong) volwassenen en niet bij jongere groepen. Het is voor het eerst dat de effectiviteit van een online alcohol interventie is onderzocht bij jongeren tussen de 15 en 20 jaar. ‘

Jongens hebben er meer baat bij
Verder vond Spijkerman dat jongens iets meer baat hebben bij de interventie dan meisjes. Drie maanden na de interventie was het wekelijks alcoholgebruik van jongens met ongeveer vijf glazen gedaald, bij meisjes werd geen daling in alcoholgebruik gevonden. Spijkerman: ‘Het kan zijn dat een online interventie meisjes minder aanspreekt dan jongens. Bovendien drinken jongens meer dan meisjes, dat kan een verklaring zijn voor een sterker effect.'

Het zijn eerste resultaten van onderzoek bij een nieuwe doelgroep. Ondanks de kleine effecten bij alleen jongens, zijn de resultaten bemoedigend, omdat een online drink-test makkelijke toegankelijk is voor grote groepen jongeren. De alcoholtest wordt inmiddels wel op een aantal punten aangepast. Daarnaast wordt ook de vormgeving en gebruikersvriendelijkheid verbeterd. In de toekomst, zal de effectiviteit van deze aangepaste versie nader worden onderzocht in vervolgonderzoek.