Normal_vo__klas__scholieren__leerlingen__toets__huiswerk

Er wordt in opdracht van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) een nieuwe diagnostische toets ontwikkeld voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs: de Diagnostische Tussentijdse Toets (DTT). Voordat de nieuwe toets verankerd wordt in het onderwijs, is een pilot uitgezet. Het eerste pilotjaar zit er inmiddels op en hier is een eindrapport over opgesteld. Dat meldt CvTE. 

Begin 2016 starten 24 senior adviseurs uit de educatieve infrastructuur met de begeleiding van de pilotscholen. Leerlingen maken de DTT aan het eind van de onderbouw in het voortgezet onderwijs. De DTT laat zien wat leerlingen nodig hebben om vooruit te gaan in de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. De DTT is een digitale adaptieve toets. Een adaptieve toets past zich aan op de manier waarop leerlingen antwoorden. Als leerlingen vragen goed of fout beantwoorden krijgen zij daardoor makkelijkere of juist moeilijkere vragen. Zo krijgt elke leerling een uitdagende toets op maat. Alle leerlingen krijgen na de DTT een diagnose. Hierin staat wat hun sterke punten zijn, maar ook waar ze zich in kunnen ontwikkelen. Bovendien krijgen docenten een diagnose per groep of klas. Met deze diagnose kunnen docenten onderwijs op maat bieden. Het gepubliceerde eindrapport is hier te bekijken.

© Nationale Onderwijsgids