Terwijl de Tweede Kamer en het kabinet tot de top-5 van onderwijslanden willen horen, maken PISA-gegevens vandaag duidelijk dat we buiten de top-10 vallen. Het LAKS maakt zich hier ernstige zorgen over, al kwam het niet onverwacht. Voorzitter Steven de Jong; “Een kwart van de Nederlandse docenten is inmiddels onbevoegd en de onderwijsinvesteringen lopen al jaren terug. Het is nu echt noodzaak om dit te veranderen!”

De plannen van minister Van Bijsterveldt zijn een stapje in de goede richting. In het ‘actieplan beter presteren’ heeft ze laten weten dat ze meer focus op de kern, en minder op maatschappelijke functies van het onderwijs wil leggen. “Wij feliciteren de ‘minister van de maatschappelijke stage’ met dit voortschrijdend inzicht”, aldus De Jong. Het LAKS is hier blij mee, en pleit al langer voor meer aandacht voor de kernvakken.”

Waar het LAKS zich het meest zorgen over maakt is dat Nederland blijft dalen op de driejaarlijkse PISA ranglijst, vooral op de terreinen rekenen en taal. De ambitie om bij de top-5 van de wereld te horen is steeds meer uit het zicht. Volgens de minister kan dit opgelost worden als de onderbouw zich beperkt tot de kernvakken; Engels, Nederlands, wiskunde en science. “Alhoewel we hierover te spreken zijn, moeten leerlingen wel voldoende uitgedaagd worden. Geschiedenis en aardrijkskunde mogen niet uit het zicht verdwijnen” In de bovenbouw van de havo en het vwo moet het aantal examenprofielen -nu nog vier- worden beperkt tot twee. Dit komt de duidelijkheid van de keuze ten goede, maar het is wel van belang dat scholieren redelijke keuzemogelijkheden houden.

Het LAKS betreurt het echter dat er niets wezenlijks verbeterd wordt. “Hiermee komen we niet terug in die top-5. Daarvoor hebben we echt meer bevoegde docenten nodig”. Alleen meer lessen in Engels, Nederlands en wiskunde gaat het Nederlandse onderwijs niet terug in die top brengen, het geven van meer lessen is zinloos als de leraar niet goed is. Op dit moment is een kwart van de docenten in het voortgezet onderwijs onbevoegd, uit onderzoek blijkt dat dit slecht is voor de leerprestaties van scholieren. Daarom pleit het LAKS voor een forse inperking van het aantal onbevoegde docenten en meer investeringen in de leraren(opleidingen).


Bron: LAKS