Normal_hoogbegaafd_slim_kind_talent_knutselen_creatief_verven_passend_onderwijs

De Amsterdamse D66 en SP hebben een nieuw idee om leerlingen met leer- en gedragsproblemen op school te houden. De partijen willen dat middelbare scholen hun zittenblijfreglementen aanpassen om te voorkomen dat leerlingen met problemen thuiszitters worden. Volgens de partijen kan doubleren soms een goede manier zijn om te voorkomen dat de leerling helemaal uitvalt. Dit meldt Trouw. 

Er wordt geschat dat een groep van ongeveer 2300 Amsterdamse kinderen met speciale leer- of zorgbehoeften niet naar school gaat. Sinds de Wet passend onderwijs in is gevoerd is het de bedoeling dat ook deze kinderen naar het regulier onderwijs gaan en niet langer naar speciaal onderwijs gaan. Het normale onderwijs is echter niet geschikt voor alle kinderen. Volgens D66 en SP zou het echter schelen als deze leerlingen vaker mogen blijven zitten, op het regulier onderwijs. 
 
"Nu mogen leerlingen op veel scholen slechts één keer in dezelfde klas of twee keer in verschillende klassen blijven zitten", zegt Jan Paternotte, fractievoorzitter van D66. "Voor een kind met een andere cognitieve ontwikkeling kan doubleren een belangrijke kans zijn om alsnog de schoolloopbaan succesvol te vervolgen, ook al is dat een tweede of derde keer."
 
Scholen zouden kinderen die vaker blijven zitten vaak van school sturen omdat ze bang zijn slechter te scoren. Wanneer de doorstroom van de school niet snel genoeg is, vrezen de scholen, scoor je slecht op het ranglijstje. Volgens D66 en SP is dit te voorkomen als alle scholen hetzelfde doubleerbeleid invoeren. Volgens de partijen willen de scholen daarbij best hun reglementen aanpassen om kinderen met problemen, zoals autisme, de helpende hand te bieden. “Het gaat alleen om kinderen met leer- en gedragsproblemen. Als een kind zonder problemen twee of drie keer blijft zitten, klopt er iets niet." De coalitiegenoten dienen deze week een initiatiefvoorstel in. 
 
© Nationale Onderwijsgids