Brijder Jeugd werkt samen met onderzoeksinstituut IBR van de Universiteit Twente aan een onderzoek naar problematisch gamegedrag onder jongeren. Uit onderzoek blijkt dat de meeste Nederlandse jongeren in de eerste vier klassen van het voortgezet onderwijs wekelijks of vaker gamen.

De Universiteit Twente en Brijder volgen vanaf 1 november samen een vijftigtal jongeren in hun gamegedrag.

Jongeren tussen de 14 en 20 jaar worden uitgenodigd deel te nemen aan een online preventieprogramma. Dit online preventieprogramma is ontwikkeld ter voorkoming van excessief gamen en de negatieve consequenties daarvan voor het welzijn van jongeren.

In dit onderzoek worden de effecten van het programma geëvalueerd. Het onderzoek maakt onderdeel uit van een groter onderzoek dat wordt uitgevoerd onder ca. 1000 jongeren om meer inzicht te krijgen in uit de hand gelopen gamegedrag.

Zelfcontrole
Het spelen van videogames is een van de meest populaire activiteiten onder jongeren. Hoewel de meerderheid van jongeren die dagelijks gamen hiermee geen problemen hebben en er zelfs voordeel aan kunnen ontlenen, is er ook een groep gamers die aangeeft het lastig te vinden hun gamegedrag onder controle te houden.

Uit onderzoek blijkt dat het spelen van games voor sommigen ten koste gaat van andere activiteiten en dat gamen zelfs verslavend zou kunnen zijn. Uit recent onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat 2% van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 17 jaar verslaafd is aan gamen.

Tijdens het onderzoek krijgen jongeren de gelegenheid om gedurende drie weken hun gamegedrag bij te houden in een dagboek. Daarnaast maken ze een moodboard: hoe ziet hun leven er nu uit, hoe zien zij hun toekomst en in hoeverre staat het gamen de toekomstplannen in de weg?

Ze maken een voor- en nadelenbalans op en krijgen inzicht in situaties, gevoelens en gedachten die kunnen leiden tot overmatig gamen. Zij worden in deze periode online begeleid door een hulpverlener. De verwachting is dat het programma jongeren bewust maakt en zo mogelijk motiveert om iets te veranderen.