Normal_docent_uitleg_klas

Het onderwijs op middelbare scholen in achterstandwijken schiet tekort. De leerlingen hebben meer lesuren nodig, maar hier is geen geld voor. De scholen hebben ook te weinig budget voor zorg. Volgens de schooldirecteuren van de scholen is het geld dat ze ontvangen van de rijksoverheid en de aanvullende subsidies van de gemeenten niet genoeg. Dat meldt de Volkskrant.

“Ons soort scholen vormt het laatste vangnet voor die kinderen. De enige kans op een toekomst. Als de school tekortschiet, valt alles voor ze weg”, zegt directeur van de OSG Hugo de Groot, Eric van 't Zelfde. De laatste jaren neemt het totale budget waarover de scholen beschikken af, hierdoor zouden de problemen verergeren. Van 't Zelfde biedt zijn leerlingen extra lesuren die gegeven worden door het bestaande docententeam. Daardoor werken deze docenten 60 uur per week bij een contract van 36 uur. Het slagen van de leerlingen is daardoor afhankelijk van de goodwill van docenten zegt Van 't Zelfde.

Freek Polter, rector van het Hervormd Lyceum West in Amsterdam, kaart aan dat de maatschappij er ook belang bij heeft dat deze kinderen extra aandacht krijgen. “Neem de aanslagen op Charlie Hebdo dit jaar. Als we willen voorkomen dat zulke dingen in Nederland gebeuren, dan moeten we kinderen in deze wijken perspectief bieden. Dat kan door goed onderwijs”, aldus Polter. Voorzitter van de VO-raad, Paul Rosenmöller, herkent de problemen. Hij benadrukt dat de manier waarop deze docenten zich inzetten fantastisch is, maar “het is natuurlijk geen structurele oplossing”. Eind vorig jaar luidden dertig basisscholen in achterstandswijken in Amsterdam ook de noodklok, omdat ze onvoldoende geld zouden hebben voor goed onderwijs. 

© Nationale Onderwijsgids