Speciaal voor het voortgezet onderwijs heeft de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) een Mediawijsheid Movietrader laten ontwikkelen door Camera works met ondersteuning van Economische Zaken. Op woensdag 24 november, de start van de Week van de Mediawijsheid, heeft het Zuiderlicht College de primeur.

Vier brugklassen spelen die dag in de Centrale Bibliotheek de OBA Mediawijsheid Movietrader. Welke leerlingen zijn het meest mediawijs van de klas? Welke leerlingen zouden zo kunnen solliciteren voor een bijbaan in de OBA?

De OBA Mediawijsheid Movietrader is een crossmediale mediawijsheidsquiz bestaande uit 9 filmpjes. In elk filmpje komen drie meerkeuzevragen naar voren die beantwoord moeten worden om verder te kunnen. Een filmpje eindigt met een onderzoeksvraag, waarbij de leerlingen de bibliotheek in gaan op zoek naar antwoorden.

Voorbeelden van onderwerpen van de filmpjes zijn: Twitter, online reputatie, beeldmanipulatie, boekkeuze, gamen en Youtube.

De OBA Mediawijsheid Movietrader is bedoeld voor leerlingen tussen de 12 en 14 jaar. Alle scholen in Amsterdam kunnen zich bij de Centrale Bibliotheek aanmelden om met een groep leerlingen ter plaatse de quiz te komen spelen.

De OBA mediawijsheid movietrader bevat ook een quiz element. Bij het goed beantwoorden van de vragen in de filmpjes krijgen de leerlingen punten. Als alle filmpjes zijn bekeken, zien de leerlingen hun eindscore, weten ze hoe mediawijs ze zijn ten opzichte van hun medeleerlingen.

Aan het eind van OBA Mediawijsheid Movietrader vinden de leerlingen een filmwidget over de quiz die ze net gespeeld hebben. Zijn ze enthousiast, dan kunnen ze deze widget verspreiden onder hun vrienden en plaatsen op hun Hyves of Facebook pagina.