Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet wil dat Engels de plaats van Frans inneemt als tweede taal op school, zo meldt de Belgische krant de Standaard.

Een discussie beginnen over de plaats van het Frans in het Vlaamse onderwijs op het ogenblik dat het land door een diepe crisis gaat, is om controverse vragen. 'Een maatregel die de deur veeleer zal sluiten dan openen voor Vlaamse jongeren', zo reageert de Franstalige minister van Onderwijs, Marie-Dominique Simonet (CDH), op het pleidooi van haar Vlaamse evenknie Pascal Smet om als eerste vreemde taal Engels te onderwijzen, in plaats van Frans.

Toch was het niet de bedoeling van Smet om de fragiele band tussen Wallonië en Vlaanderen verder op het spel te zetten. Hij zegt alleen onze jeugd beter te willen voorbereiden op een toekomst waarin Engels nu eenmaal de mondiale lingua franca zal zijn. Volgens hem hoeft meer aandacht voor het Engels niet ten koste van het Frans te gaan.

Maar daar hebben experts vragen bij. Alex Housen is docent Engels en professor tweedetaalverwerving. 'Dit voorstel zal de meertaligheid van de Vlamingen niet ten goede komen', zegt hij. De professor heeft het gemeten. Vlaamse scholieren leren Frans vanaf het vijfde leerjaar en Engels vanaf het tweede middelbaar. 'Maar ondanks die voorsprong beheersen ze na amper drie maanden het Engels al beter dan het Frans.' De reden? 'Engels pikken ze op via de media. Bovendien vinden ze Engels een hippe taal. Dat bevordert het aanleren ervan. Als we echt meertalige Vlamingen willen opleiden, moeten we net het Frans extra steunen.'

Tweetalig Brusselaar en hoogleraar sociologie Philippe Van Parijs (UCL) geeft de minister gelijk dat Engels de lingua franca wordt van Europa én Brussel. 'Maar willen we dan dat Vlamingen en Walen in de toekomst in het Engels met elkaar communiceren?', vraagt hij.

Van Parijs is altijd een groot pleitbezorger geweest van een betere verwerving van het Nederlands bij Franstaligen. Hij ziet de kennis van die taal snel toenemen, onder meer dankzij het succes van het onderwijs in Wallonië. Bijna 250 scholen geven er les in het Nederlands. 'De discussie is niet of-of, maar hoe je jongeren een perfecte kennis van twee vreemde talen bijbrengt. Ik zie wel iets in het Luxemburgse model: kleuterschool in het Luxemburgs, basisschool in het Duits met zeven uur Frans vanaf het tweede leerjaar, en Frans als onderwijstaal vanaf het tweede middelbaar.'

Het meertalig onderwijs ligt moeilijk in Vlaanderen, omdat het Nederlandsnu onder druk komt van het Engels. 'Wij pleiten ook voor immersieonderwijs in Vlaanderen', zegt woordvoerster Ann Van Driessche van het Gemeenschapsonderwijs. 'Maar we boeken weinig vooruitgang in dat dossier. Het taalonderricht blijft een troef van ons onderwijs, maar Vlaanderen is er geen voorloper meer in.'