15 april 2015 om 13:03
< 1 min lezen

‘Nederlandse scholier wil niet leren’

(Novum) - Nederlandse leerlingen hebben niet zo veel zin om de schoolboeken in te duiken. Ze zijn lastig te motiveren, zeker in vergelijking met andere landen. Relatief weinig leerlingen presteren overigens onder niveau, maar er zijn nauwelijks leerlingen die erbovenuit steken. Dat staat in het woensdag gepubliceerde Onderwijsverslag 2013/2014 van de Inspectie van het Onderwijs.

Gebrek aan motivatie wordt in het hele onderwijsveld als knelpunt gezien, zowel door leraren als leerlingen. Veel docenten geven aan dat ze het moeilijk vinden om hun klas te motiveren, zeker als die klas vol zit met ongeïnteresseerde pubers. Vier op de tien docenten in de onderbouw van de middelbare school vinden zichzelf onvoldoende in staat om ongemotiveerde leerlingen enthousiast te maken voor de lesstof.

 

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Docenten

    Gymdocenten lopen risico op gehoorschade door al het lawaai in de sporthal

    24 december 2025 om 15:00
    • Docenten

    TU Delft blijft achter in groei vrouwelijke hoogleraren: urgentie loopt op

    24 december 2025 om 14:21

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant