De sociale partners in de Stichting van het Onderwijs willen met de aanstaande regering stevige langetermijnafspraken maken voor de versterking van de onderwijsketen. Dat hebben zij informateur Tjeenk Willink per brief laten weten.

De partners vinden dat er geen nieuwe stelselwijzigingen moeten komen maar willen meer maatwerk voor leerlingen en studenten en een sterkere professionalisering van scholen en docenten. Ook pleit de Stichting voor beleidsrust én beleidsruimte met betrekking tot onderwijsprogramma's en arbeidsvoorwaarden.

Grenzen regeerperiode
De Stichting van het Onderwijs pleit in de brief voor een onderwijsbeleid over de grenzen van een regeerperiode heen. Onderwijs dat gedragen en gewaardeerd wordt door de samenleving en in al zijn onderdelen goed functioneert, vraagt een fundamentele voorziening van de samenleving die steeds in goede conditie moet zijn. Voor ieder talent dat onderontwikkeld of onbenut blijft, krijgt de samenleving - naast persoonlijke tragiek - vroeger of later een forse rekening gepresenteerd als gevolg van werkloosheid, criminaliteit, marginalisering en gezondheidsproblemen.

Maatwerk
De Stichting van het Onderwijs benadrukt het belang van meer maatwerk voor leerlingen en studenten om elk talent te laten tellen. Als prioriteiten ziet de Stichting:

  • Voortbouwen op een doorlopende kwaliteit in het funderend onderwijs.
  • Doorlopende leerlijnen in het beroepsonderwijs.
  • Differentiatie en maatwerk in het hoger onderwijs.

Professionalisering
De Stichting van het Onderwijs vindt dat de kwaliteit van het onderwijs direct en onlosmakelijk verbonden is aan de kwaliteit, inzet en beschikbaarheid van de professionals in de scholen, ook in regio's waar het leerlingenaantal daalt. Zij pleit daarom voor een professionaliseringsimpuls op alle niveaus (leraar, ondersteunend personeel, schoolleiding en bestuur) met ruimte en eigen verantwoordelijkheid voor scholen en onderwijsinstellingen.