Klachten over het mbo houden maar aan. Slechte lessen, te veel lesuitval en onduidelijke roosters zijn enkele klachten die genoemd worden. Critici geven de schuld aan de onderwijsvernieuwing, het competentiegericht onderwijs.

Die vernieuwing houdt in dat het mbo voortaan gericht moet zijn op ‘competenties’ die direct zijn afgeleid van de beroepen waarvoor het opleidt. Met het woord competenties wordt naast kennis ook vaardigheden en gedrag bedoeld. Veel roc’s willen hun leerlingen deze competenties bijbrengen door hun meer dan vroeger zelfstandig te laten werken, met een docent die hen eerder begeleidt dan gewoon lesgeeft.

Deze ingrijpende invoering gaat met horten en stoten, en op gezette tijden leidt dat tot rumoer onder leerlingen. De inspectie heeft vastgesteld dat klachten vaak niet goed afgehandeld worden en daarom is er een ombudslijn ingesteld door staatssecretaris Van Bijsterveldt. Ook onder de leraren wordt er geklaagd. Slechts, ongeveer, een vijfde van hen is echt tegenstander van de vernieuwing in het mbo, bleek vorig jaar. Maar tegelijk vinden velen dat ze hun vak kwijt zijn. Ze moeten nu vooral coachen en begeleiden en maar liefst twee derde vreest dat ze daardoor minder kennis kunnen overdragen.

Inmiddels voegt ook een enkele roc-bestuurder zich bij de critici. Misschien moeten we inderdaad de “ouderwetse” vakkennis weer opwaarderen en zijn we een beetje doorgeschoten. En ja, misschien hebben de 17- en 18-jarigen meer houvast nodig dan we ze nu bieden. De maat is vol voor de Tweede Kamer. Het vernieuwde onderwijs is bijna aan alle mbo-scholen ingevoerd en morgen spreekt de Kamer weer eens over hoe dat tot nu toe verloopt. Maar de wetswijzigingen die nodig zijn om de vernieuwing te verankeren, worden voorlopig niet behandeld; die heeft de Kamer na de val van het kabinet controversieel verklaard.

Bron: Trouw