Digitale geletterdheid, informatica, informatie en communicatie

AMSTERDAM - De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft in een advies aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de wens kenbaar gemaakt om het informatica-aanbod op middelbare scholen grondig te herzien. Dat meldt het ANP.

Zo pleit de KNAW voor de invoering van een verplicht vak in de onderbouw van havo en vwo. Dit nieuwe vak moet de 'digitale geletterdheid' van de scholieren vergroten, om hen zo een beter inzicht te geven in de impact en risico's van digitale communicatie.

Hoewel de huidige jeugd erg ervaren is in het gebruik van internet en technologie, missen zij volgens de KNAW basisvaardigheden die nodig zijn in een samenleving die steeds meer gedomineerd wordt door dergelijke technologie.

Hogescholen en universiteiten worden daarbij opgeroepen tot het opleiden van een nieuwe lichting docenten die dit nieuwe vak, informatie en communicatie, vorm moet geven. Daarnaast wordt ook het ministerie van Economische Zaken opgeroepen om mee te werken aan deze ontwikkeling.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem