what 2 do after school studie-uitval

LEIDEN - Het nieuwe bedrijf What 2 do After School wil zich actief inzetten om studie-uitval terug te dringen. Via een test en een summerschool brengt het leerlingen, studenten, hoogleraren en bedrijven bij elkaar. Het bedrijf helpt scholieren de juiste studiekeuze te maken en bereidt hen voor op een universitaire carrière.

What 2 do After School is een initiatief van twee Leidse studenten. Het wordt gesteund door het ministerie van OCW en door de VO-raad. Loyens & Loeff, Koninklijke Brill, Unilever en Deloitte hebben hun naam aan het project verbonden.

Manus Aa, één van de twee initiatiefnemers: “Scholieren hebben vaak geen idee wat ze willen studeren of wat van hen wordt verwacht op de universiteit. Niet alleen omdat ze niet weten hoe een studie eruitziet, maar ook omdat ze vaak geen idee hebben van voor welke baan ze worden opgeleid."

Enkele maanden voor aanvang van de summerschool wordt een studiekeuzetest afgenomen. Uit deze test komen per scholier drie vakgebieden naar voren die in het verlengde liggen van zijn kwaliteiten en interesses.

De summerschool bestaat uit vijf dagen: een introductiedag, drie vakgebieddagen en een evaluatiedag. Tijdens een vakgebieddag wordt het academische, sociale en professionele gedeelte van een vakgebied nagebootst.

Via Nieuwsbank.nl

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres