Dalend niveau van wis- en natuurkunde zorgt voor bezorgde universiteiten

Voorzitter Pieter Duisenberg van de vereniging Universiteiten van Nederland vindt het zeer ernstig dat leerlingen in het voortgezet onderwijs steeds minder kennis hebben van wiskunde en natuurkunde. Dat is niet alleen voor het middelbaar onderwijs, maar ook voor het hele Nederlandse vervolgonderwijs ernstig zegt hij in dagblad Trouw. Dat meldt VOS/ABB. 

Duisenberg is bang dat de kennis van wiskunde en natuurkunde de internationale concurrentiepositie van Nederland schaadt. “Willen we een kennissamenleving van de hoogste categorie blijven, dan hebben we een sterke onderwijsketen nodig.”

Vwo-eindexamenvragen over wis- en natuurkunde 

Het onderzoek waar Duisenberg naar wijst is Toetsen getoetst van McKinsey & Company. De conclusie van dit onderzoek is dat de vwo-eindexamenvragen over wis- en natuurkunde in de afgelopen dertig jaar een stuk gemakkelijker zijn geworden. Het College van Toetsen en Examens gaf echter aan dat de prestaties van vroeger en nu onvergelijkbaar zijn. De onderwijsprogramma’s, het onderwijssysteem en de onderwijstijd zijn in die dertig jaar ook veranderd. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk