Normal_laptop_tablet_computer_social_media_leerlingen_jongeren

De eerste Nederlandse interactieve animatiefilm, ROBIN: een interactief levensverhaal, is vanaf vandaag gratis online beschikbaar via www.robindefilm.nl. Als kijker van de film beïnvloed je het leven van Robin met de keuzes die je maakt: hoe ver wil jij gaan met de wetenschap? Dit meldt NWO.

Dilemma’s in de film stellen de kijker voor uitdagende keuzes, want hoe ver wil jij gaan met de wetenschap: Wil jij jouw kind ziektevrij maken met genetische modificatie? En hoe redden we het klimaat? Onze wereld is continu in beweging en de uitdagingen die daarbij komen kijken, daar staan we niet altijd bij stil. Hoe gaan we om met deze dilemma’s en welke rol speelt wetenschap, technologie en filosofie daarin?
 

ROBIN: een interactief levensverhaal

Voor dit unieke filmproject van de Nationale Wetenschapsagenda hebben wetenschappers en scenarioschrijvers de handen in elkaar geslagen om een film te maken over dilemma’s die nu of in de nabije toekomst spelen. Techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek (Universiteit Twente), gedragswetenschapper Reint Jan Renes (Hogeschool van Amsterdam) en professioneel twijfelaar en filosoof Tim de Mey (Erasmus Universiteit) hebben meegedacht over de wetenschappelijke dilemma’s en samen met 15 wetenschappers hebben ze bepaald welke wetenschappelijke ontwikkelingen realistisch voor onze toekomst zijn. In de film volgen we het levensverhaal van de hoofdpersoon Robin, die wordt geboren in 2020. De kijker kiest tijdens de film welke afslag Robin neemt en beïnvloedt daarmee het verloop van de film, en het verhaal van ROBIN. De film is gratis beschikbaar via: www.robindefilm.nl
 

Innovatieve wetenschapscommunicatie

Met deze film neemt de Nationale Wetenschapsagenda de eerste stap met het initiëren van innovatieve vormen van wetenschapscommunicatie. Vanaf volgend jaar kan projectfinanciering aangevraagd worden voor dergelijke innovatieve projecten via de call vanuit programmalijn 4 van de Nationale Wetenschapsagenda. Door middel van vragen bij de film wordt onderzocht of deze vorm van wetenschapscommunicatie mensen aanzet tot (anders) denken over dergelijke vraagstukken. Deelname aan het onderzoek is vrijwillig. De gegevens worden geanonimiseerd en zijn niet te herleiden tot persoonsniveau.
 
Door: Nationale Onderwijsgids