Normal_images

Academische opleidingsscholen hebben veel impact op de professionalisering van leraren en op de schoolontwikkeling. Bovendien verstevigen academische opleidingsscholen de samenwerkingsrelatie tussen scholen en lerarenopleidingen. Wel zijn er grote verschillen tussen en binnen deze opleidingsscholen. Dit meldt NRO.

Het onderzoek dat op de scholen wordt gedaan, leidt vaak daadwerkelijk tot verandering van leraargedrag én heeft invloed op de ontwikkeling van de school. Dat is vooral ook te danken aan de grote betrokkenheid van leraren en schoolleiding. Dit blijkt uit een studie naar de waarde van de academische opleidingsschool, uitgevoerd door Avans Hogeschool, Fontys en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het lukt volgens de coördinatoren van academische opleidingsscholen om de onderzoekende houding van leraren te bevorderen. Door onderzoeksliteratuur te bestuderen en relevante data te verzamelen worden ook beleidsbeslissingen beter onderbouwd. Het kost wel veel tijd om dit te bereiken. Academische opleidingsscholen die langer bezig zijn, zeggen meer effect te zien.
 
Wel zijn er grote verschillen tussen de scholen. Op de baisschool voeren vaak een of meerdere studenten het onderzoek uit, omringd door leraren, met begeleiding van een onderzoeksdocent van de opleiding. Onderwerpen van onderzoek worden meestal bepaald door leraren en hun eigen handelen. In het voortgezet onderwijs doen docentonderzoekers ook wel vakdidactisch onderzoek of worden overstijgende thema’s bestudeerd. Het onderzoek van de student staat hier meestal los van. 
 
Twee knelpunten worden door de academische opleidingsscholen genoemd: de waan van alledag die het lastig maakt tijd en keuzes te maken. En samenwerken met meerdere partners met hun verschillende belangen is niet eenvoudig.
 
Academische opleidingsscholen combineren het opleiden van toekomstige leraren met het doen van praktijkonderzoek in de school. Doel van dit onderzoek is vooral schoolontwikkeling en de professionele ontwikkeling van leraren en studenten. Er zijn op dit moment 33 academische opleidingsscholen, 16 voor het primair onderwijs, 16 voor het voortgezet onderwijs en 1 voor het mbo. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids