Normal_copyright_stockfreeimages_onderzoeken_leerling_juf_biologie_les_onderzoek

Het ministerie van Onderwijs heeft de publicatie 'Skills voor de toekomst: een onderzoeksagenda' gepubliceerd. Deze publicatie biedt een overzicht van wat we weten uit onderzoek over skills of vaardigheden, zoals kritisch en creatief denken, onderzoekende en ontwerpende vaardigheden, zelfregulatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap. De agenda 'Skills voor de toekomst' van een aantal deskundigen die door het ministerie bij elkaar zijn gebracht, stelt prioriteiten in de onderzoeksvragen die nog open liggen. Dat meldt het ministerie van Onderwijs.

De maatschappelijke en beleidsmatige aandacht voor skills wordt steeds groter. De antwoorden op allerlei vragen over het aanleren van dit soort vaardigheden worden dus belangrijker. Ook bij het nadenken over vernieuwing van het curriculum in het funderend onderwijs komt meer kennis over het aanleren van skills van pas. Daarnaast vraagt een veranderende arbeidsmarkt als gevolg van technologische ontwikkelingen om meer en andere vaardigheden. Het is nodig dat mensen permanent blijven leren en telkens nieuwe typen vaardigheden bijleren. Willen we adequaat op deze veranderingen inspelen, dan moeten we meer kennis genereren over het aanleren en meten van diverse skills op diverse leeftijden.

'Skills voor de toekomst' is te zien als een publieke onderzoeksagenda die inspiratie biedt aan onderzoekers, instellingen en opdrachtgevers van onderzoek om meer kennis en inzicht over skills te krijgen. Scholen kunnen een bijdrage leveren aan dit onderzoek en kunnen daarover een bericht sturen naar secretariaatkennis@minocw.nl.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids