Logo_tilburg_universiteit_logo

Op 1 september 2016 heeft het departement Culture Studies van Tilburg University Diggit Magazine gelanceerd, een uniek online academisch nieuws-, informatie- en reflectie-platform. Het is ook een nieuw leer- en kennisinstrument dat integraal verbonden is met de bachelor-opleiding Online Culture: Art, Media and Society en de masteropleiding Culture Studies.

"Dit online magazine is een primeur: het verbindt het academische en journalistieke veld met elkaar. Het geeft plaats aan kwalitatieve onderzoeksjournalistiek met én door studenten, onderzoekers en docenten", zegt hoofdredacteur van het kersverse Diggit Magazine en docent Ico Maly (Tilburg University). "Het is een niche magazine: het focust op onderwerpen die verband houden met (digitale) cultuur, globalisering en de kunsten."
 
Diggit Magazine is dus meer dan zomaar een magazine. De lancering van Diggit Magazine past in vernieuwing van het bachelor en master-programma cultuurwetenschappen van de Tilburgse universiteit’, zegt departementshoofd en hoogleraar Odile Heynders. Ze benadrukt dat "we in de 21ste eeuw kunst, media, cultuur en onze samenlevingen in het algemeen,  niet louter ‘offline’ kunnen bestuderen. Onze levens verlopen on- en offline en het onderwijs en ons onderzoek ook."
 
Studenten, onderzoeken en docenten van het departement Culture Studies werken samen als een ‘community’. Theorie en praktijk, offline lessen, en research workshops worden met online samenwerking en feedback versterkt. "Studenten worden enerzijds vertrouwd gemaakt met het  publicatieproces, bloggen en de impact van digitale media op cultuurfenomenen, hun onderzoek en hun rol als academicus en intellectueel in de samenleving. Anderzijds verandert dit magazine de relatie tussen docent en student: beiden zijn nu samen geëngageerd in een nieuw leerproces", zegt Maly. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids