Normal_copyright_stockfreeimages_moe_vermoeid_student_slapen_bezorgd_hoofdpijn_stress

Middelbare scholieren die laat inslapen en daardoor korter slapen halen bij proefwerken in de ochtenduren gemiddeld slechtere cijfers dan klasgenoten. Die uitkomst volgt uit een profielwerkstuk van twee leerlingen die vorig jaar eindexamen deden op De Nieuwe Veste in Coevorden. Hun gegevens zijn door chronobiologen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) tot een wetenschappelijk artikel verwerkt dat 26 december wordt gepubliceerd. En de school gaat nu experimenteren met gewijzigde lestijden. 

Anne Siersema en Amy Pieper meldden zich ruim een jaar geleden bij de afdeling Chronobiologie van de Rijksuniversiteit Groningen. “Zij wilden kijken wat het effect was van het chronotype, zeg maar of je ochtend- of avondmens bent, op de schoolprestaties gedurende de dag”, vertelt Thomas Kantermann die de twee scholieren begeleidde. De twee wisten 4743 cijfers van 741 leerlingen van hun school te verzamelen. Daarbij zochten ze ook nog uit in welk lesuur de toets was gemaakt en via een vragenlijst is van alle leerlingen het chronotype vastgesteld.

KNAW Onderwijsprijs 
Het profielwerkstuk haalde vorig jaar een tweede plaats bij de Jan Kommandeurprijs van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG en vervolgens de Onderwijsprijs van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). En nu zijn hun gegevens verwerkt tot een wetenschappelijk artikel voor het tijdschrift Journal of Biological Rhythms, waarvan Anne en Amy beiden mede-auteur zijn.
 
Op basis van deze cijfers adviseert Kantermann scholen om te overwegen later te beginnen met de lessen. “Tieners tussen de 14 en 20 jaar hebben een ander ritme, ze vallen later in slaap en zijn dan nog niet uitgeslapen wanneer ze ’s morgens al vroeg op school moeten zijn.”En toetsen zouden pas aan het eind van de ochtend moeten plaatsvinden, om iedereen gelijke kansen te geven.

Aangepaste lestijden
De vestiging van De Nieuwe Vest in Hardenberg wil dit voorjaar een proef doen met aangepaste lestijden. En ook de vestiging van Anne en Amy in Coevorden overweegt zo’n proef komend najaar. Kantermann adviseert daarbij. En hij werkt inmiddels samen met een Duitse school om meer gegevens te verzamelen.

© Nationale Onderwijsgids